gospodarka

Odwiedziłem kopalnie diamentów w najbogatszym miejscu ich wydobycia - na Syberii

Spisu treści:

Anonim

W 2018 roku Rosja wydobyła ponad 43 miliony karatów diamentów, co stanowi prawie 30% światowej produkcji. Dla porównania: drugi co do wielkości producent - Botswana - wyprodukował 24, 3 miliona karatów.

ALROSA to największa na świecie firma wydobywająca diamenty; w samym 2018 r. Wyprodukowała 36, 7 mln karatów. Organizacja posiada 12 kopalni na odległej i słabo zaludnionej Syberii, większość z nich znajduje się w Republice Sakha (Jakucja). Ten region jest 5 razy większy niż Francja, ale ma tylko 1 milion mieszkańców. Większość 35 000 pracowników ALROSA na stałe mieszka w tej części kraju.

Zdecydowałem się odwiedzić jedną z kopalni diamentów podczas podróży do Rosji, w tym celu musiałem spędzić 3 dni w Jakucji. Moim celem była wizyta w kamieniołomie Botuobinsky, który przyniósł 1, 4 miliona karatów surowca diamentowego w 2018 roku.

Idź do skarbów

Mirny to miasto z populacją zaledwie 40 000 osób. Oto siedziba największej firmy wydobywającej diamenty na świecie ALROSA. 10 z 12 kopalni tej organizacji znajduje się w Jakucji. Aby dotrzeć do ostatniego przystanku mojej podróży, musiałem przelecieć pewną odległość lotem czarterowym z miasta Mirny.

Nie musisz wyrzucać starego swetra: zrobi dla psa ciepłe ubranie

Znalazłem na drodze krzyż innej osoby: krzyczał przyjaciel - wyrzuć to, ale zachowałem się inaczej

Pozostaje jeszcze sporo czekać: serial „Przyjaciele” otrzyma długo oczekiwaną kontynuację

Samolot, którym odbyliśmy naszą podróż, miał 27 miejsc, model An-38-100. Transport ten jest własnością ALROSA, poza tym istnieją samoloty obsługujące loty na terenie Jakucji, a także do takich miast jak Moskwa, Petersburg, Soczi i Nowosybirsk.

Byłem jednym z ostatnich, który wsiadł do samolotu i zająłem ostatnie wolne miejsce plecami w kierunku podróży, na prawo za kokpitem. Nie było specjalnego miejsca na bagaż, a ludzie rzucali torby na stos samolotu z tyłu samolotu, musieli siedzieć gdziekolwiek. Oparcie mojego krzesła było ustawione na ścianie kokpitu i przez cały czas latałem z prostym oparciem, co było niewygodne i męczące. Ale miałem świetny widok na wszystkich, którzy zmierzali do zmiany lub innych spraw do kopalni.

Veterinar z Australii Catherine Apuli wykonała protezy skrzydeł papugi Wei Wei

10 starych zdjęć młodego żołnierza Elvisa Presleya (1958)

Aby zdobyć nowe umiejętności: jak zwiększyć swój profesjonalizm w miejscu pracy

Ciekawe, że niektórzy górnicy, którzy mieszkają w pobliżu kopalni, jeżdżą tam codziennie autobusem, a ci, którzy pracują w bardziej odległych obszarach, muszą lecieć samolotem do pracy. Korzyści z takich niedogodności muszą trwać tylko 2 tygodnie, czyli o ile zmiana górnika miesięcznie. Po 2 tygodniach wakacji.

Oprócz pracowników w naszej grupie znalazło się jeszcze 5 dziennikarzy i 2 przewodników z ALROSA. Przez brudną szybę samolotu obserwowałem, jak latamy nad lasami, polnymi drogami, rzekami i jeziorami. Gdy pierwszy raz leciałem na tak małym samolocie, usłyszałem, jak nuci pod nosem i nabiera wysokości.

Przybycie do nikąd

Około godziny później wylądowaliśmy w tym miejscu, które można bezpiecznie nazwać środkiem świata. Wokół było tylko wiele drzew i nic więcej. Nawet powietrze tutaj było zimniejsze niż w Mirny. Grupa przeszła przez najmniejsze lotnisko, jakie kiedykolwiek widziałem. Wyglądał jak mały biały dom. Wszystko stało się tak szybko, że ledwo zdążyłem zauważyć niewielki wykrywacz metalu i niewielką poczekalnię, w której telewizor skromnie się skulił. Przejechaliśmy przez nią po przeciwnej stronie, gdzie już na nas czekał autobus. To było 10 minut jazdy od lotniska do naszego następnego przystanku - budynku administracyjnego ALROSA, niedaleko kopalni.

Naukowcy odkryli bakterie, które mogą rozkładać odpady przemysłowe

Gdzie się zatrzymać w Zermatt: najlepszy hotel na luksusowe wakacje

Sztuczna inteligencja identyfikuje nowe antybiotyki

Budynek administracyjny jest tak wyposażony, że górnicy mogą tam zjeść posiłek i przebrać się w czyste ubrania. Dostaliśmy kilka mundurów górniczych. Zgodnie z zasadami powinniśmy nosić kurtki i czapki przed wejściem do kopalni. Ponadto, według pracowników firmy, odzież wierzchnia chroni przed komarami i innymi owadami wysysającymi krew, które terroryzują region w miesiącach letnich.

W drodze do kopalni

Wysłuchaliśmy pięciominutowej odprawy bezpieczeństwa, poinstruowaliśmy go, aby był posłuszny towarzyszącemu pracownikowi firmy, nie stawał pod nogami górników i trzymał się z dala od miejsc przechowywania materiałów wybuchowych i butli z tlenem.

Potem wsadzili nas do wielkiej pomarańczowej ciężarówki, która miała nas zabrać na swoje miejsce. Jazda była bardzo gorąca i strasznie się trzęsła. Na szczęście nasza podróż zajęła tylko 10 minut.

Najpierw zabrano nas na taras widokowy, skąd otworzył się widok na dół kopalni Botuobinsky. Zszedł spiralnie około 130 metrów i w swoim najszerszym miejscu miał około 3, 5 kilometra. Ta kopalnia działa od około 5 lat i została utworzona za pomocą materiałów wybuchowych, które uratowały ją od pustej gleby na szczycie. Następnie używane koparki i ciężarówki do wyciągania ziemi i rudy kimberlitu, która zawiera diamenty. Kopalnia Botuobinsky będzie się nadal pogłębiać, planuje się, że będzie działała jeszcze przez około 15 lat. Po całkowitym przetworzeniu kamieniołomu ALROSA zamieni je w podziemną kopalnię i będzie dalej pracować w jelitach. Ciężarówka zajęła 40 minut, aby dotrzeć na dno kopalni i wspiąć się z powrotem.

Babeczki czekoladowe wykonane z prostych składników. Gotowanie zajmuje 10 minut

Naukowcy odkryli, że brak snu powoduje, że osoba je więcej niż zwykle

Gość przyszedł na ślub w białej sukni: panna młoda nie była zaskoczona, ale zanotowała notatkę

Niektóre ciężarówki transportują pustą glebę na powierzchnię i rozładowują ją w pobliżu, podczas gdy inne w tym czasie zabierają rudę kimberlitu do rośliny w celu wzbogacenia (jest to proces oddzielania nieobrobionych kamieni szlachetnych od innych minerałów i gleby). Wydobywa się około 5 razy więcej ziemi niż rudy, więc większość z nich należy wyrzucić. Ciężarówki są w stanie przewieźć ponad 90 ton ziemi lub rudy w jednym cyklu.

Pracuj w terenie

Miałem szczęście, udało mi się wskoczyć do jednej z ciężarówek, jechać obok jednego z górników ALROSA. Kierowca jest jednym z 47 górników, którzy pracują w kopalni przez całą dobę. Niektórzy pracują na dwutygodniowej zmianie przez 11 godzin dziennie, inni w nocy. Nie byłem w stanie wziąć pod uwagę reszty kierowców, ale mój towarzysz wyjaśnił, że zatrudniono tylko mężczyzn. Kobiety kierują samochodami ciężarowymi dla pracowników. Ale kilka kobiet zaczęło już trenować maszyny do transportu rudy. Za mną podjechali bliżej, by spojrzeć na koparkę, która zrzuca ziemię i rudę do przedziału ładunkowego.

Około 30 ton ładunku jest odwiedzanych w jednym wiadrze koparki, 3 pełne wiadra są umieszczone w jednej ciężarówce. W ciągu dnia z kopalni Botuobinsk wydobywa się około 60 000 ton ziemi i rudy.

Sąsiedzi

Botuobinskaya nie jest jedyną kopalnią w dzielnicy. W niewielkiej odległości od hotelu znajduje się odkrywka Nyurba o głębokości około 360 metrów. Ze względu na swoją głębię wyglądała bardzo imponująco. Ale perspektywa jazdy wąskimi drogami była trochę przerażająca, więc postanowiłem spojrzeć na pole z boku.

Pod koniec naszej wycieczki po złożu diamentów mogliśmy przyjrzeć się bliżej niektórym rodzajom rudy kimberlitu, skał magmowych, które mogą zawierać diamenty. Niestety w mojej garści rudy nie znaleziono diamentów.